FAQ

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi na tematy ślubne

Jeżeli nie znajdujecie poniżej interesującego Was pytania, a chcielibyście dowiedzieć się coś więcej zanim zdecydujecie się na spotkanie czy współpracę ze mną zapraszam do kontaktu telefonicznego (+48) 504 804 011 lub e-mail oraz przez komunikator.
Chętnie odpowiem na wszystkie Wasze pytania.
FAQ – (ang. Frequently Asked Questions)

1. Na jakim sprzęcie pracujesz?
Pracuję na profesjonalnym sprzęcie Nikon. Zawsze posiadam dodatkowy aparat zapasowy na zleceniach. Zdjęcia wykonuje aparatami pełnoklatkowymi Nikon D750 z jasnymi obiektywami Nikona, Sigmy Art. Zazwyczaj na ślub zabieram ze sobą dodatkowo także lampy profesjonalne błyskowe, zapasowe baterie, karty pamięci, stojaki czy też modyfikatory światła niezbędne do wykonania pracy. Zależne jest to od specyfiki oświetlenia oraz sali na jakiej pracuję.
2. Czy fotografujesz z lampą błyskową?
Choć staram się pracować wyłącznie ze światłem zastanym, to czasem może zdarzyć się ciemny kościół lub słabo doświetlona sala, która wymusza użycie lamp błyskowych. Zawsze staram się aby ślad po błysku był ledwie zauważalny lub aby sprawiał wrażenie światła naturalnego.
3. Ilu fotografów pracuję w Twojej firmie?
Wszystkie zdjęcia wykonuję osobiście. Nie wysyłam nikogo w zastępstwie na wesela. Jedynie w przypadkach, gdy reportaż robię np. w innym województwie lub mam dwudniowy wyjazd, wtedy mogę posiłkować się dodatkowym fotografem lub na życzenie, pomocnikiem na plenerze ślubnym lub jako kierowca. Nigdy nie fotografuję więcej niż jednego ślubu dziennie, dlatego skupiam pełną uwagę tylko na Waszej uroczystości.
4. Z jakim wyprzedzeniem należy zamawiać pakiet ślubny?
Sezonowe terminy warto rezerwować rok wcześniej, szczególnie oblegane miesiące to lipiec i sierpień. Na wakacyjne terminy mam sporo zapytań nawet na miesiąc przed i zwykle muszę odmawiać z przykrością. Wyjątkowo staram się nie pracować w okresie listopad – grudzień w tym święta Bożego Narodzenia. Wynika to z dwóch ważnych dla mnie argumentów. Pierwszy to taki, że zazwyczaj jest to okres bardzo intensywnej obróbki graficznej wcześniej fotografowanych ślubów. I zależy mi na tym aby wszystkie materiały i foto albumy z reportaży klienci otrzymali do końca roku, aby wspólnie z rodziną mogli wspominać dzień ślubu oglądając piękne zdjęcia w gronie rodzinnym. Drugi argument wynika z faktu, że pracuję 7 dni w tygodniu bez przerwy i ten jedyny wspomniany okres chciałbym spędzić również z rodziną.
5. Dlaczego reportaż ślubny tyle kosztuje?
Koszty realizacji usługi są wynikiem wielu czynników. Realizowanie usług fotograficznych legalnie i profesjonalnie wymaga ponoszenia wielu kosztów. Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma opłatami jak, składki ZUS, podatki, koszty obsługi finansowej, marketing, koszty sprzętu biurowego, utrzymanie studia, itd. Prowadząc firmę niezbędny też jest własny samochód. Trzeba więc ponosić koszty jego utrzymania i amortyzacji sprzętu fotograficznego. Realizacja usług na wysokim poziomie wiąże się też przede wszystkim z zakupem profesjonalnego sprzętu fotograficznego z całym dodatkowym oprzyrządowaniem zapewniającym wysoką jakość zdjęć. Ostatnią grupą czynników wpływających na cenę usługi jest czas pracy fotografa. W zależności od zakresu usługi fotograf pracuje w dzień uroczystości od 9 do 14 godzin, dodatkowo od 3 do 6 godzin poświęca na zdjęcia plenerowe innego dnia. Do tego należy policzyć wiele godzin ok. 30 h spędzonych nad selekcją i obróbką graficzną zdjęć.
6. Dlaczego trzeba wpłacić zaliczkę/zadatek skoro usługa jest dopiero za rok?
Zadatek jest niezbędny dla zarezerwowania daty fotoreportażu, oczywiście jego celem jest skłonienie do przemyślanych decyzji i nie blokowanie tego samego terminu u kilku fotografów naraz. Jak również zabezpieczenie Państwa umową, że macie zagwarantowanego fotografa na Wasz wyjątkowy dzień w życiu.
7. Jaką mamy gwarancję, że się pojawisz w dzień ślubu?
Podpisujemy wiążącą prawnie umowę, która zabezpiecza Wasze interesy i daje bezwarunkową gwarancję wykonania usługi. Jedynie co mogłoby zakłócić ten proces to następstwa nieprzewidziane jak np. choroba. Na szczęście taka sytuacja nie miała miejsca od lat.
Przede wszystkim gwarancją jest opinia wśród dotychczasowych klientów. Zapoznaj się z referencjami od klientów i jeśli zechcesz sprawdź oryginalność tych opinii osobiście.
8. Jak możemy zarezerwować termin?
Wysyłacie do mnie wiadomość emailem photoma.biuro@gmail.com lub poprzez formularz kontaktowy z planowaną datą ślubu, oraz miejscem ślubu i wesela. W kalendarzu sprawdzę, czy Wasz termin mam wolny czy już zajęty i prześlę Wam odpowiedź ze szczegółami. Jeśli wyrazicie chęć współpracy ze mną, to umówimy się na osobiste spotkanie, na którym przedyskutujemy wszelkie szczegóły i spiszemy umowę. Będzie to też okazja, żeby się trochę poznać.
9. Czy można zamówić samą sesję plenerową?
Jak najbardziej, można także skorzystać ze specjalnie przygotowanego Vouchera, który można wcześniej zamówić i podarować go parze młodej np. w prezencie ślubnym. W wolnej chwili będę opracowywał kolejne promocje i atrakcyjne oferty związane z sesjami fotograficznymi. Znajdź mnie na facebooku i kliknij „Lubię to!” lub instagramie (a także oznacz subskrypcję), aby być na bieżąco z atrakcyjnymi ofertami.
10. Ile trwa sesja plenerowa?
Zwykle ok 3 do 5 godzin wraz z dotarciem do ustalonych lokacji. Mimo określenia limitu godzinowego na umowie, nie stoję z zegarkiem w ręku ale staram się elastycznie dostosowywać do entuzjazmu pary młodej. Od przygotowania się do sesji zależą dobre efekty które widać na zdjęciach. Ja również przygotowuję się do sesji plenerowej czasem klika dni szukając lokacji, planując przebieg, lub przygotowując dodatki lub sprzęt.
11. Czy do sesji plenerowej trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać?
Trzeba zabrać zapasowe buty, butelkę wody, spray przeciw komarom, bukiet i welon oraz pełno uśmiechu i entuzjazmu. Wskazany jest także makijaż lub inne dodatki jak np. balony, okulary, kapelusze itp. Najlepiej swoje pomysły przedyskutować przed sesją.
12. Gdzie możemy wybrać się na plener?
W zasadzie wszędzie! Bardzo lubię plenery i chętnie podejmuję się nawet szalonych sesji np. na łodzi, na koniach, na gokartach, czy też innych jakie sobie wspólnie wymyślimy. Jeżeli natomiast interesuje Cię tradycyjna i romantyczna sesja to oczywiście mam swoje sprawdzone miejsca, gdzie powstało wiele pięknych zdjęć plenerowych. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, byśmy wspólnie zaplanowali wyjazd gdzieś dalej np. nad morze lub w góry, dłuższy wyjazd jedno- lub dwudniowy nawet do Włoch, Grecji, Londynu itp. Wszystko zależy od Was. Możemy zrealizować sesję zdjęciową w trakcie Waszej podróży poślubnej. Taka sesja ślubna może stać się niezapomnianym przeżyciem i zachwyci wszystkich znajomych przyzwyczajonych do tradycyjnych fotografii.
13. Czy posiadasz licencję na fotografowanie w kościołach, wydaną przez kurię biskupią?
Tak, posiadam licencję nr II/720 wydaną przez Komisję ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego Archidiecezji Krakowskiej. Dokument, okazywany na życzenie Księdza Celebransa przed ceremonią, potwierdza fakt ukończenia kursu przygotowującego fotografa/kamerzysty do pracy podczas liturgii. Zdobyta podczas kursu wiedza pomaga w taktownym zachowaniu i umiejętnym poruszaniu się podczas Mszy św. oraz innych sakramentów.
14. Czy oddajesz dużo zdjęć czarno-białych?
Kolor ma niekłamany urok i fantastycznie podkreśla wagę detali na weselu. Pani młoda poświęciła czasem wiele godzin aby wybrać odpowiedni kolor bukietu, ubrań, ozdób itp. – dlatego moim zdaniem warto to uchwycić w kolorze. Jeżeli chodzi o zdjęcia czarno-białe to bardzo mało oddaje ich w reportażu chyba, że taka jest wola klienta. Średnio 1/20 zdjęć albo gdy uznam, że dane zdjęcie wygląda zdecydowanie lepiej w czarno-białym, to oddaje te samo zdjęcie w obu wersjach.
15. Czy jest możliwość uzyskania wszystkich zdjęć lub negatywów cyfrowych RAW?
Nie. Nie ma możliwości bym przekazał Parze Młodej lub komukolwiek surowe lub nieprzygotowane pliki. Nie przekazuję również plików, które z różnych powodów wylądowały w koszu. Są to często ujęcia powtarzające się, o innych parametrach naświetlania, delikatnych zmianach kadrów, nietrafione w czasie lub zawierające np. główne osoby na zdjęciu z zamkniętymi oczami. Para Młoda podpisując umowę zdaje się na moje doświadczenie, styl pracy, dobór zdjęć do finalnego materiału. Parze Młodej przekazuję wszystkie ujęcia, które uważam za dobre. Wychodzę z założenia, że mniej istotna jest ilość zdjęć, bardziej ich jakość.
16. Ile czasu oczekuje się na zdjęcia?
Podczas wspólnego spotkania przed ślubem ustalamy dzień, w którym fotografie mają zostać oddane. Ze względu na czasochłonność przygotowania zdjęć, okres ten trwa od trzech do sześciu tygodni w okresie zakończenia sezonu ślubnego – wrzesień, październik. Pamiętajcie, że każdą fotografię traktuje oddzielnie i poddaje dokładnemu procesowi przygotowania. Warto zobaczyć jak wygląda taka praca przed i po aby Wasze zdjęcia zachwycały jeszcze bardziej.
17. Czy USB jest zabezpieczony przed kopiowaniem?
Wszystkie oddawane przeze mnie pendrive USB są niezabezpieczone przed kopiowaniem, tak aby samodzielnie i bez dodatkowych opłat można było wykonać dowolną ilość cyfrowych kopii a także wysokiej jakości odbitek.
18. Czy robisz fotoalbumy? Czy otrzymamy taki fotoalbum ze zdjęciami?
Tak, posiadam w swojej ofercie możliwość wykonania takiego fotoalbumu lub albumu tradycyjnego. W obu przypadkach mogę zaproponować Wam albumy, ręcznie wykonywane w oprawie ze skóry ekologicznej, z możliwością wyboru kilku kolorów okładek, spersonalizowanych o dodatkowe okna na okładce z waszymi zdjęciami bądź też z wygrawerowanym napisem waszej daty ślubu lub imion.
Fotoalbum wymiarów 30x30cm + 2 dodatkowe albumy w prezencie 20x20cm np. dla rodziców lub świadków otrzymujecie wybierając odpowiedni pakiet ślubny. Istnieje również możliwość zamówienia dodatkowych fotoalbumów pamiątkowych w innych wymiarach do pozostałych pakietów ślubnych. Zobaczcie jak wyglądają przykładowe fotoalbumy.
19. Czy za wykonaną usługę można otrzymać rachunek?
Tak. Od 2017 firma photoma Dawid Tomasiak wystawia rachunki.
20. Co Ci przeszkadza podczas fotografowania ważnych momentów Pary Młodej?
Uroczystość ślubu w kościele czy też zabawa weselna jest dużym przeżyciem także dla gości. Jednak co raz częściej wujkowie, ciocie, kuzynostwo lub inne osoby z rodziny mniej uwagi skupiają na wspólnym przeżywaniu wraz z Parą Młodą tego ważnego dnia, a więcej czasu schodzi im na robieniu zdjęć i nagrywaniu Was swoimi aparatami czy też telefonami. Problem oczywiście pojawia się nie w samym fotografowaniu lecz w zachowaniu osób, które nie zastanawiając się nad tym, wchodzą w kadr mojego obiektywu podczas ważnych momentów, które ciężko jest powtórzyć jak np. nakładanie obrączek. Bywa, że na ołtarzu pojawia się kilka osób, rozpraszają zarówno Parę Młodą, jak też księdza lub stają w tle kadru, co w efekcie może bardzo utrudniać pracę fotografowi ale też kamerzyście a także celebransowi. Wpłynąć to może na jakość i profesjonalizm zdjęć. Warto uprzedzić swoich gości aby przynajmniej w ważnych momentach, które trudno jest powtórzyć podczas ślubu nie przeszkadzali nam wykonywać swojej pracy.
21. Czym różni się fotoablum od fotoksiążki?
Fotoksiążka – wykonana jest jak klasyczna książka, gdzie pojedyncze kartki są zszyte lub sklejone wzdłuż jednego brzegu. Najczęściej produkowane są z wykorzystaniem papieru kredowego, rzadziej fotograficznego. Posiada miękkie kartki jak w książce czy katalogu. Zazwyczaj jest to druk cyfrowy.
Fotoalbum – posiada dwie sąsiadujące strony wykonane są z jednego arkuszu papieru, tworząc dużą, jednolitą i całkowicie płaską po rozłożeniu powierzchnie o wielkości dwóch kartek. Jedno zdjęcie może zajmować nawet dwie strony, bez szpecącej przerwy po środku. Strony są o wiele grubsze (między 1 a 2 mm i gramatura 600-1200g/m2) W odróżnieniu od fotoksiążki strony są całkowicie sztywne. Wykonywane są z papieru fotograficznego, często wysokiej jakości jak np. Kodak Supra Endura Y lub Metalic. Druk cyfrowy lub naświetlanie w fotolabie na papierze fotograficznym. Jakość zdjęć jest więc identyczna jak z najlepiej wywołanymi odbitkami papierowymi. Dlatego też różnica jest również w cenie – fotoalbum jest droższy. Nie ma różnic natomiast w okładkach albumów. Oba mogą mieć zarówno eko-skórę, skórę naturalną, tkaninę, drewno, miejsce na zdjęcie itp.